söndag 18 november 2012

Joline-citat

Vår lilla 22 månader gamla Joline är en riktig pratkvarn;-) Jag har hunnit anteckna en bråkdel av allt hon säger:

- E de föj dumhetej mamma? Nett, E de föj dumhetej Tim! (Nett är Jeanette, Jolines dagmamma och Tim är en av dagbarnen. Man kan nog gissa att hon hört det hos dagmamman med andra ord)

- Pappa...vet du en sak? (Har hon hört ifrån mig när jag säger: - Joline, vet du en sak...mamma älskar dig)

- Nej, inte kjama pappa, mamma (Svartsjukan gör sig påmind då jag ska krama Fredrik)

- Gubben köj tåget!

Jag: - Mamma kommer snart!
Joline: - Nej nu! (Vänta, vad är det?)

- Ja vinte kjama Lukas! (Berättar hon på väg till dagmamman. Hon vill inte krama Lukas när hon kommer dit)

- Häj sätta toss (Här, sätt upp en tofs)

- Baja rita papplett (Säger hon när hon ska rita, då hon hört flera gånger att hon bara får rita på pappret)

-rita hjäta, pappa

- jämpa mig (Kan du hjälpa mig)

- Ja vill läsa! Joline låtsasläser och citerar: äta mat, hoppa spat

-Ska vi läsa?

Leksakshunden ramlar från soffan och Joline säger: oj! stackarn!

Jag: vad har du i munnen?
J: -ingen!

- Bästa mamma, bästa mamma, bästa mamma (Får jag höra av en nyvaken Joline:-)

-A fick håjet i pannan!

- Ska vi byta blöja?

-Var tog pappa vägen?



- Pappa hägg! (pappa har skägg)
- Jaka däj! (Raka där!)

-Hej pappa!
-På jobbet? (Väntar en stund)
- Pappa svajaj inte! (Hon sitter och låtsaspratar i telefonen)

- Mamma, älskaj dej! 

- Hung då pappa! (Säger hon när hon tycker att Fredrik ska sjunga med)

- Boline dutti (Joline är duktig)

- Vädens bästa mamma, bästa pappa (Säger hon en morgon när vi ligger och gosar hela familjen)

- Alla e mina!

Jag: - ska mamma hjälpa dig?
J: - Nää, oline kan de!

- Va mörkt de e (Joline kommenterar den mörka årstiden)

- Mamma, Wilma va en pumpa! Titta ut läski! (Joline berättar om Halloweenfesten hos dagmamman då Wilma hade klätt ut sig till en pumpa och såg läskig ut)

- Ja fick en kaka pappa!

- Aj, a ont i benet! (Håller sig på benet och ser olycklig ut)

Joline kryper in o Fredriks famn o säger: - pappa, a sova dig...lite

- Mamma sätta hårspända där

- Mamma busar


- Här är min...mamma, pappa, hårspända (Det här här min mamma, pappa och hårspänne)

- Ingen fara!

- Ja vinte duscha!

- Ja haj bajsat!

2 kommentarer:

  1. Känner ju Fredrik bäst, och förstår att fortsättningen på "Ja fick en kaka pappa" är; "innan du hann ta den!"... :)

    SvaraRadera
  2. Haha, det märks att du (och Joline) känner Fredrik;-)

    SvaraRadera