torsdag 12 januari 2012

Joline 1år!

saffransbullen
Tänk att det redan är ett år sen du kom till världen, liten som en fågelunge. Du vägde bara 2810 gram och var 47 cm kort. De första minuterna i ditt liv skrämde du upp oss rejält då du inte andades själv, men du återhämtade dig snart. Vi tyckte att du såg ut som ett litet träsktroll. Vikta öron, intryckt näsa, svullet öga och rufsigt hår!
   Vi fick vara kvar på BB den första natten då du hade låg temp och BB-personalen ville hålla lite koll på dig. Dagen efter flyttades vi till BB-hotellet där jag fick lära mig att amma dig. Det gick inte så bra i början, du visste inte riktigt hur du skulle göra och jag visste inte hur jag skulle hålla dig för att underlätta för dig. Istället fick du dricka ersättning och utpumpad bröstmjölk genom små, små sprutor som jag och pappa hjälptes åt att mata dig med var tredje timme.  
Snart drabbades du av gulsot och hade en hög halt Bilirubin i kroppen. Barnmorskorna kallade dig för saffransbullen pga din gula hudfärg, men jag tyckte att du var jättefin! De fick sticka dig i handen varje dag för att hålla koll på värdet och det var rena rama tortyren att se dig bli stucken i din lilla, lilla hand. Pappa ville inte vara med när de skulle ta blodprov på dig, det klarade han inte av! Efter en vecka på BB fick vi äntligen åka hem. Alla kläder vi köpt innan du föddes var alldeles för stora så jag fick ge mig iväg och köpa kläder i stl. 44. Du var så otroligt liten!

Storlek 1 i blöjor drunknade du i!

Nu är du redan 1år och har lärt dig en hel del saker. Du är riktigt klurig och intelligent för din ålder. Du förstår en hel del av det man säger och du har en hel del roliga egenheter. Bland annat så pratar du som Kalle Anka och liksom väser fram orden. Varje morgon har du en rutin att du pekar på apan som hänger ovanför din säng och säger- apa, sen pekar du fort på boken Tomtebobarnen som står på en hylla bredvid och vill att jag ska säga - ja, tomtarna! Sen är du nöjd och morgonritualen är avklarad.

Föremålen för morgonritualen:)
Du är en väldigt bestämd tjej och får du inte som du vill så blir du jättearg! Musik det är redan din stora passion i livet. När pappa kommer hem och sätter på musik så sitter ni och diggar tillsammans. Du gungar och dansar i takt med musiken. Ibland lägger du till en liten hand i luften och mimar med i vissa stycken.  



Här sitter du bredvid gåbilen du fått av mamma och pappa i 1-årspresent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar