måndag 13 januari 2014

Födelsedagstårta




Tårta fylld med hallonmousse och dumlefluff. Dekorerad med pioner gjorda i flowerpaste.

Såhär gör du min födelsedagstårta:

Pionerna har jag gjort med hjälp av dessa utstickare: http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=5275 som är köpta hos Kakburken. De blir otroligt vackra och är inte så svåra att göra. Jag har lärt mig hur man gör här: http://www.femme.se/bakverkochfikastunder/2013/05/13/hur-jag-gor-en-pion/

Hög och fin ljus tårtbotten:
4-5 st ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2-3 tsk bakpulver
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Använd gärna en gaffel så att du vet att bakpulvret blir ordentligt blandat med mjölet. Häll i mjölblandningen i äggsmeten, rör så lite som möjligt. Smörj och bröa en form på ca 24 cm alt. klä en form med smörpapper (jag brukar se till att smörpappret sticker upp en bit ovanför formens kant då denna tårtbotten blir hög). Häll i smeten och ställ långt ner i ugnen i ca 45-50 minuter.

Hallonmousse:
200 g hallon
1/2 dl gelesocker
50 g philadelphiaost
2 dl grädde

Koka upp hallonen och mosa dem med ballongvisp. Ta av värmen och häll i gelesockret. Låt svalna. Vispa under tiden upp grädden. Tillsätt philadelphiaosten i hallonen. När hallonblandningen svalnat så blanda den försiktigt med den vispade grädden. Låt moussen stå i kylen en stund för att få en fastare konsistens.

Dumlefluff:
3 dl grädde
180 gr Dumlekolor
Värm grädden till ca 60 grader (får ej koka) och lägg i Dumlekolorna som du delat i mindre bitar. När Dumlen smält i grädden så häll upp den i en förvaringsburk och ställ in i kylen. Där ska den stå i minst 6 timmar för att sedan vispas upp. Denna sats räcker till en tårta eller 12 st normalstora cupcakes.



Från:Anneli Sophie (annelisophie@hotmail.com)
Skickat:den 21 januari 2014 10:10:34
Till:Anneli Sophie (annelisophie@hotmail.com)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar