måndag 20 januari 2014

Skötunderlägg

Skydd till skötplatsen...



tvåsidigt....



och praktiskt att rulla ihop och ha med sig i skötväskan


Såhär gör du mitt skötunderlägg:

Du behöver: Tyg i två färger (gärna tunn vaxduk) och  ca 3 meter kantband (21 mm brett) beroende på hur stort skötunderlägg du gör. Mitt underlägg gjorde jag 50x60 cm stort och då behövde jag 3 meter kantband för att få över en bit till knytband.

Mät ut hur stort du vill ha skötunderlägget (jag mätte efter mitt skötbord). Klipp ut tygen efter dessa måtten. Jag valde att runda av hörnorna på tyget och använde en assiett som mall för att få de jämnrunda. Lägg avigorna emot varandra och sy med raksöm runt hela underlägget. Sy sedan på kantbandet (innan du syr på kantbandet mäter du ut var du vill ha knytbanden, spara 2 st bitar på 20 cm av kantbandet). När du syr på kantbandet syr du samtidigt i knytbanden på det ställe du vill ha dem. Jag valde att sy på dem på mitten av mitten. På så sätt hamnar de på mitten när man viker skötunderlägget på mitten;-)

Hoppas ni förstår min förklaring, annars får ni fråga;-) Borde såklart ha fotat under tiden jag sydde, men det glömde jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar