söndag 3 juni 2012

Nu var det ett tag sedan jag skrev om bloggens huvudperson som ju faktiskt är Joline. Det bästa Joline vet är att gå ut på gården och gunga och gräva i sanden. Hon tycker även att det är roligt att leka med grannflickan Elin som är 4 år gammal. Elin har en studsmatta som är väldigt populär. Joline pekar ibland mot Elins hus och säger - oppa! Då menar hon att hon vill gå dit och hoppa studsmatta. Äldre barn är roligt att umgås med, speciellt kusin Emilia som är lite av Jolines idol.
Joline har blivit jätteduktig på att gå och även att springa. Hon gillar bollar och att "packa" (sparka) boll.
Kramkalas med kusin Emilia

Hoppar studsmatta med grannflickan Elin
Joline har lärt sig en hel del nya ord. Hon kan t.om. plural av ordet bok. I början sa hon "bo" för bok och "boka" för böcker, men i fredags sa hon faktiskt t.o.m. "böcke!" när hon fick syn på en hel vägg full med böcker. Min lilla bokmal:)

Fler ord hon har lärt sig är:

Jlin-Joline (säger hon samtidigt som hon pekar på sig själv)
Mimi-Emilia
Micke
benna-penna
billong-ballong
buss
kocka-klocka
plapp-knapp (hon är helt fascinerat av knappar och hittar dem överallt)
momla - blomma
dunna-gunga
dutta-duscha
näta-näsa
göga-öga
mun
bita
minka-sminka
äna-stjärna
dätta-hjärta
böcke-böcker
äst-häst
und-hund
oppa-hoppa
me-mer (säger hon när hon vill ha mer mat/dricka)
pappa-klappa (säger hon när hon ser en hund eller katt som hon vill klappa, samtidigt sträcker hon fram sin lilla hand)
packa-sparka  (boll)

Jag har räknat ihop alla ord jag skrivit upp att Joline kan och fick ihop det till ett 70-tal. Tror säkert att det är uppemot 100 ord hon kan bara att jag inte kommer på alla när jag sätter mig ner för att skriva ner dem.

På väg att säga någonting;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar