måndag 5 mars 2012

Maränger

Jag har länge varit sugen på att kunna baka egna goda och vackra maränger. Det har gått sådär tidigare då jag stått och vispat för hand, men nu när jag har hjälp i köket utav min assisten Kitchen aid så fick jag äntligen till dessa vackra godingar!


Recept:
3-4 äggvitor (ca 1 dl)
2 dl socker
1 krm ättika

Vispa äggvitorna i ca 1 minut på låg hastighet och tillsätt sedan ättikan. Fortsätt att vispa i ett par minuter till. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa på hög hastighet. Smaksätt gärna med vaniljessens eller annan arom (jag använde marsmallowsessens) och om du vill kan du även färga smeten med några droppar karamellfärg. Använd en stor tyll för att spritsa ut smeten. Tips! ICA har ett 3-pack stora tyllar med en tillhörande spritspåse som är superbra!
Ställ sedan plåtarna i ugnen på 100 grader i en timme. Stäng sedan av ugnen men låt marängerna stå kvar i en timme till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar