måndag 12 mars 2012

Min duktiga lilla tjej

Det märks att Joline verkligen är en observant liten tjej. Ända sedan hon var mycket liten har hon ofta suttit och tittat drömmande när folk pratar med varandra. Häromdagen satt jag och pratade med mamma medan Joline satt på golvet och lekte med sina leksaker. Jag berättade någonting och i en av meningarna sa jag ordet "katt". Från lekhörnan på golvet där Joline satt hördes då ett "mjau" som tydde på att hon lyssnat på det vi pratade om trots att det såg ut som att hon var helt upptagen av sin lek. Detta var ett bevis på att hon verkligen lyssnar på vad som sägs trots att det inte alltid ser ut som det.

Joline använder sig ofta av tvåordssatsen titta där för att påkalla uppmärksamhet. Hon kan även lägga till ord ur sitt ordförråd och då kan det bli  t.ex. titta bil, titta bok! Hon säger även ofta mamma titta för att påkalla min uppmärksamhet.

Joline säger fler och fler ord och då ofta endast den första stavelsen i ordet. Eftersom hon bara säger första stavelsen i ordet får man ta hjälp utav sammanhanget för att lista ut vilket ord hon menar.
Några exempel är: ba=banan eller bajsa/bajsat, mo= mormor eller morfar, ma=Malin eller Maxi. Idag sa Joline - mamma, ba samtidigt som hon såg olycklig ut och klämde sig på magen. En kort stund därefter fick jag byta en rejäl bajsblöja, så det var ju inte svårt att klura ut vad hon ville ha sagt med det.
(Några dagar efter att jag skrev det här inlägget började hon säga hela ordet bajs). Väldigt praktiskt att hon kan säga till när hon ska bajsa, så nu blir det väl snart potträning:)

Joline pekar numera lätt ut kroppsdelar som näsa, öron, ögon, mun, håret, fingrarna, tårna och naveln när man frågar efter det. Hon kan säga håret (hoo-je).

När vi tittar på bilder och Joline får syn på sig själv, pekar hon på sig själv och säger L-i (Joline).

Numera kommer det ibland ett litet heeeej-då samtidigt som den lilla vinkningen.
En supergullig grej är att när hon får syn på ett litet barn på TV, i böcker eller i verkligheten pekar hon och säger bebis!  Det roliga är att ibland är barnet ifråga äldre än henne själv. Idag när vi var på vårdcentralen satt det fler barn och väntade på sin tur. Joline pekade på dem och sa titta bebis!

En riktig lite härmapa har hon blivit och härmar ofta ord man säger. Det märks även att hon är sugen på att kunna förmedla det hon vill ha sagt.

Usch! woow! och aj aj! är uttryck som Joline har tagit efter mig. Ofta när hon tänker stoppa in någonting i munnen som hon vet att hon inte får, tittar hon på mig och säger isch! Hon vet även om när någonting är aj aj eller nej och säger det ofta innan jag har hunnit säga det. Woow, säger hon lite nu och då när hon får syn på något som hon tycker är "woow":-) Det kan vara att det spelas en bra låt eller något annat hon blir glad av.
 
När det är någonting hon vill ha säger hon tack tack, för att påvisa det. Häromdagen hade hon rotat i min väska och hittat majskrokar. Då kom hon fram till mig med påsen i handen och sa tack tack. Det var inte svårt att lista ut att hon villa ha ett par stycken.

Häromdagen upprepade Joline ett ord om och om igen: Luli, luli, luli! Jag förstod inte vad hon sa förrän när hon senare fick välling och då upprepade ordet igen. Så nu vet vi vad hon menar när hon säger Luli.
Att läsa böcker är fortfarande favoritsysselsättningen. Om man frågar Joline - ska vi läsa en bok?, så skiner hon upp som en sol. Hon följer verkligen med aktivt i läsningen, pekar och säger ord hon lärt sig. Läser vi om djur så härmar hon djurens läten. Häromdagen överraskade hon mig med att peka på en boll i boken och sa boll! Vi hade inte tidigare uppmärksammat den här bollen i boken, men vi har lekt med bollar och på så sätt har hon lärt sig generalisera ordet boll. Hon är så duktig:)

titta där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar